Než jde dítě do školy, přemýšlí asi každý rodič o tom, jak mu to půjde. Pokud jste právě v této fázi, je tento článek právě pro vás 🙂
Školní úspěch, či neúspěch dětí se odvíjí od mnoha faktorů. Jak snadno, rychle a dobře zvládnou základní znalosti – čtení, psaní a počítání – závisí ve velké míře na úrovni jejich smyslového vnímání, poznávacích a pohybových schopnostech a jejich souhře.
se vyvíjejí postupně a rozvíjejí se hrou. Kolem šesti let bývají na dostatečné úrovni, aby bylo dítě schopné naučit se číst, psát a počítat – je zralé pro vstup do školy.
Oslabení některé z oblastí, nebo její části se projeví potížemi při učení – zaměňováním písmen, číslic, zaměňováním jejich pořadí, pomalým učením se písmen, obtížnou orientací v textu … Dítěti pak učení nejde, proto je nebaví a ztrácí o ně zájem. Mohou vznikat další problémy- např. specifické poruchy učení.
Ano. Cíleným rozvíjením těchto – pro úspěšnost dítěte důležitých oblastí vhodně zvolenými hrami a činnostmi, nabízením úkolů – např. pracovních listů, které mu v rozvoji pomohou.
Aby byla naše pomoc efektivní, nesmíme postupovat náhodně. Je třeba vědět, co, jak a proč dělat, mít k dispozici potřebné hry a úkoly a vědět, jak s nimi pracovat.
Zde je možností více. Můžete se vrhnout na odbornou literaturu.
Touto cestou jsem šla já. Dodnes mám vedle postele kromě některé z detektivek Agathy Christie i solidní hromadu čtiva tohoto ražení a obojí louskám s největším potěšením. Vzhledem k mé profesi autorky učebnic je to ale asi celkem pochopitelné.
Chcete-li zjistit podstatné rychleji, využijte například Z předškoláčka úspěšným školákem – soubor k rozvoji oblastí důležitých pro úspěšný vstup do školy – sestavený speciálně pro rodiče a děti.
Najdete zde informace pro rodiče
uvedené stručně, jasně a výstižně – pro srozumitelné a rychlé seznámení s problematikou. Další část tvoří zásoba pracovních listů k rozvoji dané oblasti. Pracovat s nimi je snadné, časově nenáročné a zábavné – pro dítě i pro rodiče.
Dítě by nemělo mít pocit, že se učí, nebo dokonce něco dohání – mělo by si hrát, bavit se, zkoušet a tím přirozeně rozvíjet a posilovat své schopnosti a dovednosti. Je to možné, protože rozvojové hry a úkoly děti baví. Často jde o hry, které dítě zná, upravené pro potřebu rozvoje té které oblasti.
Každé dítě je jiné. V něčem může být napřed, jinde pozadu. Je třeba si všímat, co mu jde a co ne, pozorovat, zda zvládá to, co by zvládat mělo a nabízet úkoly odpovídající jeho schopnostem v dané oblasti. Tato zásada je pro úspěch věci důležitá, proto ji stále opakuji. Úkol nesmí být příliš snadný, aby dítě nenudil, ani příliš obtížný, aby je neodradil. Měl by mít v sobě vždy malý kousek nového – výzvu, kterou ale dítě dokáže zdolat. Po malých krocích obtížnost zvyšujeme a tím umožňujeme dítěti zdokonalovat se, naučit se vždy něco nového, ale i uspět. Taková práce je bude bavit, proto v ní bude chtít pokračovat. Toto je princip jednoduchého, přirozeného učení.
Zde můžeme, my rodiče, kteří máme na rozvoji dítěte největší zájem a nejlépe je známe (můžeme je pozorovat v různých situacích, při různých činnostech), svým dětem velice pomoci.
Postupně se budu věnovat rozvoji všech oblastí potřebných pro úspěšný start ve škole. Dnes to bude zrakové vnímání. Všechny výše uvedené zásady platí i pro rozvoj zrakového vnímání.
Dostatečně rozvinuté zrakové vnímání
– je nezbytné pro zvládnutí čtení, psaní, počítání i dalšího učiva.
Oslabení kterékoli jeho části má negativní dopad i na výsledky ve škole.
Je jich celá řada – potíže s orientací v sešitě, záměny písmen, číslic a znaků, které se liší jen v detailu, nebo otočením, potíže se sestavováním slov, vět, příkladů, pomalé tempo při učení se písmen, pomalé a chybné čtení, psaní, počítání…
Jak je uvedeno výš, potížím můžeme předejít rozvíjením zrakového vnímání – všech jeho částí pomocí her a úkolů. Najdeme je v pracovních listech pro předškoláky.
Rozvoji zrakového vnímání je věnovaná 2. část souboru.
Z předškoláčka úspěšným školákem – 2. část Zrakové a prostorové vnímání – úkol rozvíjí zrakové vnímání barev, rozlišování obrázků lišících se velikostí a otočením, vnímání částí a celku. Hra na principu skládačky podporuje schopnosti, které bude dítě potřebovat pro rozlišování písmen, skládání slov z písmen, vět ze slov, čísel z číslic…
Skládačku si můžete stáhnout kliknutím na následující odkaz pracovní listy pro předškoláky – zrakové a prostorové vnímání 1
Krásné hravé dny vám i vašim dětem.