… tak, aby fungovalo, neotravovalo, bavilo, šlo a k něčemu bylo.
Minulých 14 dní jsem vkládala na facebook videa s alternativními způsoby násobení. Z dosud téměř pěti set sdílení je vidět, že vás možnost násobit jinak zaujala, že se vám líbí a že vás baví. Mě také. PROČ? Vždyť je to násobení!!! To není obvykle příliš populární.
Jenže toto je jiné – nejen čísla, ale i čáry máry s prsty a čáry máry s čarami, jiný přístup, nový pohled… Když jsem je viděla poprvé, řekla sem si „No páni, tohle neznám. Funguje to vůbec?! Vypadá to snadné. Proč to nezkusit?!“ Byla to výzva, zábava, hra.
Jak jsme si mohli ověřit sami na sobě – fungují. Fungují na nás a fungují i na dětech. Využívejme je proto co nejčastěji. Jak? Ukážu třeba na alternativních způsobech násobení.
Jestli je u vás násobení aktuální, nebo brzy bude (násobilka se probírá od 2. třídy), podívejte se na videa alternativních způsobů násobení. Na facebooku jednoduche.uceni najdete
Podívejte se, i když alternativním způsobům počítání neholdujete, protože je můžeme chytře využít jako motivaci pro klasické učení násobilky.
Násobení na prstech může pomoci už na začátku – při násobení do pěti, protože
Čínskou násobilku můžeme využít při násobení do deseti. Jak je vidět i na obrázku, výsledek dostaneme spočítáním průsečíků čar znázorňujících činitele (31 – 3 a 1 čára, 12 – 1 a 2 čáry…) . To je pohodlné, není-li průsečíků moc. Jestliže ale máme zjistit počet průsečíků šesti čar s osmi, nebudeme počítat po jednom, ale využijeme malou násobilku – 6 · 8 = 48. Stejně jako násobení na prstech i čínská násobilka
Jsme každý jiný a každému z nás to běhá v hlavě trošku jinak. Já mohu být některým postupem nadšená, může mi připadat jasný, logický a srozumitelný, pro jiného může být španělskou vesnicí. A naopak. Někdy mohou alternativní způsoby řešení (čehokoli) přijít vhod, jindy mohou jen poplést. Když dítě divně kouká, nechápe, ošívá se a nudí – pak je jisté, že tudy cesta nevede a je lépe zkusit něco jiného. Je smutné, když uplatňování postupu, který shodou okolností není pro dítě ten pravý, vede k tomu, že ztratí o učení zájem, začne si myslet, že je „hloupé“, cítí se špatně…
a když hledáme, můžeme najít tu pravou. Někdy to dá zabrat, ale nic, co za něco stojí, není zadarmo. Držím pěsti!!!! A kreslím a vymýšlím další hry, protože ty fungují většinou spolehlivě. Doufám, že postupně zde najdete hry na jednoduché učení vyjmenovaných slov, čtení, psaní….
Každý pátek budu vkládat ke stažení zdarma zábavné úkoly a hry pro předškoláky a malé školáky na rozvoj zrakového vnímání, logického myšlení, matematických, jazykových a dalších schopností, které se jim budou ve škole hodit. První úkol bude vždy o něco snadnější – určený hlavně k přípravě předškoláčků na školu, druhý o něco těžší – vhodný pro malé školáky.
Na jedny narozeniny jsem si přála od každé kamarádky jednu její vychytávku. Byl to skvělý dárek. Všechny používám a život je zase o něco příjemnější.
Vychytávek týkajících se školy a učení je také dost. Jestli máte nějakou, která funguje, napište. Určitě bude zajímat i ostatní a možná někomu vytrhnete trn z paty. Pozvěte známé, kteří stejně jako vy a já chtějí, aby se jejich děti nejen hodně naučily, ale aby se učily s nadšením a vesele. Víc hlav víc ví a vzájemná podpora dělá divy. Už teď se těším:)
Přeji krásný den Vám i Vašim dětem Jana