Pojďme na učení chytře

… tak, aby fungovalo, neotravovalo, bavilo, šlo a k něčemu bylo. 

Minulých 14 dní jsem vkládala na facebook videa s alternativními způsoby násobení. Z dosud téměř pěti set sdílení je vidět, že vás možnost násobit jinak zaujala, že se vám líbí a že vás baví. Mě také. PROČ? Vždyť je to násobení!!! To není obvykle příliš populární.

Jenže toto je jiné – nejen čísla, ale i čáry máry s prsty a čáry máry s čarami, jiný přístup, nový pohled… Když jsem je viděla poprvé, řekla sem si  „No páni, tohle neznám. Funguje to vůbec?! Vypadá to snadné. Proč to nezkusit?!“  Byla to výzva, zábava, hra.

Výzva, zábava, hra – ingredience chytrého učení.

Jak jsme si mohli ověřit sami na sobě – fungují. Fungují na nás a fungují i na dětech. Využívejme je proto co nejčastěji. Jak? Ukážu třeba na alternativních způsobech násobení.

Jak využít alternativní způsoby násobení

Jestli je u vás násobení aktuální, nebo brzy bude (násobilka se probírá od 2. třídy), podívejte se na videa alternativních způsobů násobení. Na facebooku jednoduche.uceni najdete

  • Násobení jednociferných čísel na prstech
  • Jednoduché násobení devíti na prstech
  • Bleskové násobení jedenácti
  • Násobení pomocí čar – čínská násobilka

Podívejte se, i když alternativním způsobům počítání neholdujete, protože je můžeme chytře využít jako motivaci pro klasické učení násobilky.

Násobení na prstech může pomoci už na začátku – při násobení do pěti, protože

  • vypadá zábavně,
  • vyžaduje znalost násobilky do pěti – tedy látku, kterou se má dítě naučit,
  • umožňuje vypočítat i složitější příklady – a právě představa možnosti vypočítat příklad, který ostatní ještě vypočítat neumí, blýsknout se před kamarády, babičkou, dědečkem…, dokázat něco víc může být pro dítě mocnou pobídkou – v tomto případě k zvládnutí násobilky do pěti. Než se ji dítě naučí zpaměti, chvíli to trvá. Aby neztratilo zájem ulehčíme mu počítání nabídnutím „nápovědy“ – například násobkové tabulky, nebo přehledů násobení (obojí je součástí Násobilky levou zadní). S ní mu násobení půjde, proto je bude bavit a nebude se bránit procvičovacím hrám – ty jsou pro procvičení a upevnění naučené látky důležité. Můžeme využít jednoduché hry, které si vymyslíme, hry z Násobilky levou zadní, Žabákovu násobilku, nebo novou hru Trojúhelníkové násobení a dělení. Při nich si postupně násobení do pěti  zapamatuje a zvládne počítat i bez nápovědy.

 

Čínskou násobilku můžeme využít při násobení do deseti. Jak je vidět i na obrázku, výsledek dostaneme spočítáním průsečíků čar znázorňujících činitele (31 – 3 a 1 čára, 12 – 1 a 2 čáry…) .  To je pohodlné, není-li průsečíků moc. Jestliže ale máme zjistit počet průsečíků šesti čar s osmi, nebudeme počítat po jednom, ale využijeme malou násobilku – 6 · 8 = 48.  Stejně jako násobení na prstech i čínská násobilka

  • vypadá zábavně,
  • vyžaduje znalost látky, kterou se má dítě naučit – násobilky do deseti,
  • umožňuje vypočítat i složitější příklady – vzájemné násobení víceciferných čísel – což je opět silná motivace k učení. A zase – než dítě zvládne celou malou násobilku zpaměti, pomůže mu „nápověda“ – násobková tabulka, nebo přehledy násobení z Násobilky levou zadní. Používáním a procvičováním například s Trojúhelníkovým násobením a dělením si malou násobilku upevní.

 

Trojúhelníkové násobení a dělení
Dvacet různých obrázkových skládaček s nimiž dítě dokonale a zábavně procvičí násobení a dělení do deseti. A navíc dvě prázdné šablony k vytištění, dopsání a procvičení příkladů, které potřebujete.

Ale pozor – to, co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému

Jsme každý jiný a každému z nás to běhá v hlavě trošku jinak. Já mohu být některým postupem nadšená, může mi připadat jasný, logický a srozumitelný, pro jiného může být španělskou vesnicí. A naopak. Někdy mohou alternativní způsoby řešení (čehokoli) přijít vhod, jindy mohou jen poplést. Když dítě divně kouká, nechápe, ošívá se a nudí – pak je jisté, že tudy cesta nevede a je lépe zkusit něco jiného. Je smutné, když uplatňování postupu, který shodou okolností není pro dítě ten pravý, vede k tomu, že ztratí o učení zájem, začne si myslet, že je „hloupé“, cítí se špatně…

Naštěstí ke každému cíli vede více cest

a když hledáme, můžeme najít tu pravou. Někdy to dá zabrat, ale nic, co za něco stojí, není zadarmo. Držím pěsti!!!!  A kreslím a vymýšlím další hry, protože ty fungují většinou spolehlivě. Doufám, že postupně zde najdete hry na jednoduché učení vyjmenovaných slov, čtení, psaní….

Využívejte Páteční úkoly pro velké šikuly…

Každý pátek budu vkládat ke stažení zdarma zábavné úkoly a hry pro předškoláky a malé školáky na rozvoj zrakového vnímání, logického myšlení, matematických, jazykových a dalších schopností, které se jim budou ve škole hodit. První úkol bude vždy o něco snadnější – určený hlavně k přípravě předškoláčků na školu, druhý o něco těžší – vhodný pro malé školáky.

… a pište, co funguje u vás.

Na jedny narozeniny jsem si přála od každé kamarádky jednu její vychytávku. Byl to skvělý dárek. Všechny používám a život je zase o něco příjemnější.

Vychytávek týkajících se školy a učení je také dost. Jestli máte nějakou, která funguje, napište. Určitě bude zajímat i ostatní a možná někomu vytrhnete trn z paty. Pozvěte známé, kteří stejně jako vy a já chtějí, aby se jejich děti nejen hodně naučily, ale aby se učily s nadšením a vesele. Víc hlav víc ví a vzájemná podpora dělá divy. Už teď se těším:)

Přeji krásný den Vám i Vašim dětem                   Jana

 

 

 

 

 

 

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.