V posledních dnech odesílám stále více výukových a dekoračních pásů ABECEDA a POČÍTÁNÍ DO 20. Jak s nimi pracovat a co nejlépe je využít?
KDY?
Přirozený zájem o psaní se objevuje kolem 3,5 – 4,5 roku, o čtení o něco později. Schopnost vnímat množství je vrozená a děti projevují touhu počítat velice brzy. Pokud zachytíme jejich zájem a pomůžeme jej uspokojit, získají znalosti, které by se později musely pracně učit, snadno, lehce a rychle.
Pro malé děti je čtení, psaní a počítání fascinující hra, tyto dovednosti je okouzlují a touží se je naučit. Pokud jim pomůžeme, mohou je zvládnout snadno a rychle. Více v budoucím článku o senzitivních obdobích.
Pásy ABECEDA a POČÍTÁNÍ DO 20 jsou proto skvělou pomůckou (a pěknou dekorací) pro děti školkového věku, předškoláky a malé školáky.
JAK S PÁSY PRACOVAT?
PŘÍPRAVA NA ČTENÍ
a) Jednoduchou hrou POMÁHÁME DÍTĚTI SLYŠET HLÁSKY, Z NICHŽ SE SLOVO SKLÁDÁ.
„Máma – m á m a. Ema – e m a…” Hlásky vyslovujeme důrazně. Dítě si uvědomí, že slova se skládají z jednotlivých zvuků. Dítě zkouší totéž.
POMÁHÁME DÍTĚTI SLYŠET, KTEROU HLÁSKOU SLOVO ZAČÍNÁ.
„Máma – na začátku slyším m.” Hledáme další slova, která začínají stejnou hláskou.
!POZOR! Vždy vyslovujeme hlásku, ne její název – „m”, ne „em”
b) Práce s pásem.
UKÁŽEME, ŽE KAŽDÝ ZVUK – HLÁSKU MŮŽEME ZAPSAT URČITÝM ZNAKEM – PÍSMENEM.
Obrázky k jednotlivým písmenům dítěti pomáhají.
„Co je to?” „Pes.”
„Pes – co slyšíme za začátku? Pes – p.” Zároveň s důrazným vyslovením hlásky obtáhneme písmeno p ukazováčkem a vyzveme dítě, aby to zopakovalo.
Čím více smyslů dítě do učení zapojí, tím snadněji učení probíhá.
TIP Můžeme kreslit, nebo vystřihovat obrázky dalších věcí, rostlin, živočichů, osob… začínajících stejnou hláskou a lepit je k pásu.
PŘÍPRAVA NA PSANÍ
a) Jednoduchými hrami posilujeme
b) Práce s pásem.
Formát pásu umožňuje umístit pás tak, aby dítě na všechna písmena pohodlně dosáhlo a mohlo je obtahovat prstem. Při jejich obtahování si tvar písmen ukládá do mozku a snadno si zautomatizuje správný pohyb.
UKÁŽEME, PSACÍ PÍSMENA A JAK KAŽDÉ Z NICH NAPSAT
Na pásu je naznačený postup a směr tahů psacích písmen. Díky tomu se dítě učí psát písmena správně.
Opět obrázky k jednotlivým písmenům dítěti pomáhají.
„Co je to?” „Pes.”
„Pes – co slyšíme za začátku? Pes – p. Písmeno p se píše takto.” Zároveň s důrazným vyslovením hlásky obtáhneme psací písmeno p ukazováčkem podle naznačeného postupu a směru tahů a vyzveme dítě, aby to zopakovalo. Dítě tak zapojí do učení zrak, sluch i hmat – zrakovou, sluchovou i svalovou paměť. Učení proto probíhá snadno.
Malé děti touží psát velice brzy. Zvlášť lákavé je pro ně napsat své jméno. Proč jim nedopřát naučit se se zájmem a radostí něco, co by se později možná musely učit z donucení.
!POZOR! Děti už ve školkovém věku touží číst a psát – a dokáží to, ale velmi často zpočátku nevnímají rozdíly mezi písmeny a číslicemi zrcadlově otočenými: p – b, p – q, b – d, 6 – 9 … a často také zrcadlově píší, někdy i celá slova zprava doleva. Je to normální. Jejich mozek se čtení ještě nepřizpůsobil a vnímá otočená písmena jako stejná. Chce to čas 🙂
PŘÍPRAVA NA POČÍTÁNÍ
Už od narození dokážeme vnímat množství.
Pás pomůže dítěti díky názorným obrázkům a možnosti vybarvovat a ukazovat
a) Jednoduchými hrami s konkrétními předměty učíme dítě pojmy malý, velký, menší, větší, hodně, málo, všechno, něco, nic, více, méně, stejně…, počítáme předměty…
b) Práce s pásem.
– Počítání. Počítat se dítě naučí na obrázcích. Ukážeme, jak počítat po jedné.
„Kolik tu máme tygrů? Spočítáme je – jeden dva, tři.”
Jak počítáme, dotýkáme se postupně obrázků. Každého obrázku se dotkneme PRÁVĚ jednou. Necháme počítat dítě. Vysvětlíme, že každého tygříka se musí dotknout, žádného nesmí vynechat a žádného nesmí spočítat dvakrát. Toto je třeba kontrolovat, dokud si postup nezautomatizuje.
– Spojení čísla s počtem. Ukážeme číslo, které vyjadřuje počet.
– Ve spodní části necháme dítě spočítat tečky v rámečku. Je jich stejně jako obrázků?
– Tečky a odpovídající číslo si může dítě vybarvit stejnou barvou.
– Postupně počítáme skupiny obrázků a seznamujeme dítě s dalšími čísly.
– Díky obrázkům může dítě čísla snadno porovnávat. „Koho je víc? Kluků, nebo holčiček?” „Které číslo je větší? Čtyři, nebo pět?”
TIP K číslu, se kterým dítě pracuje, může kreslit na kartičky obrázky, tečky, hvězdičky… v odpovídajícím počtu a například opakovaně použitelným lepicím tmelem je lepit k číslu. Po odlepení a zamíchání může kartičky znovu přiřazovat.
– Seznámíme dítě s pojmem „jednotka”. Jeden obrázek je jedna jednotka.
– Až dojdeme k deseti, seznámíme dítě s pojmem „desítka”. Dítě vidí, že desítka je deset jednotek a žádná další se už do rámečku nevejde. Chce-li přidat další obrázek, musí ho dát do dalšího rámečku. Vidí, že například jedenáct je jedna desítka a jedna jednotka.
– Psaní číslic. Obtahováním číslic v naznačeném směru si dítě zautomatizuje správný pohyb a tvar číslic se rychle a správně naučí.
Další aktivity jsou na vás. Můžete pás využít k nácviku sčítání: „Kolik je tady dětí?” Odčítání: „O kolik více je holčiček než chlapečků?”…
JAK UPEVNIT PÁSY NA ZEĎ?
K upevnění doporučuji opakovaně použitelný lepicí tmel například U-tac – dobře drží a lze snadno odstranit bez porušení povrchu a zanechání skvrn.
Výukové a dekorační pásy ABECEDA a POČÍTÁNÍ DO 20 jsou vhodné do dětských pokojů i školkových a školních tříd. Více o nich najdete ZDE.