Vyjmenovaná slova (skoro) bez učení. Začněte teď!

O tom, proč věnovat pozornost vyjmenovaným slovům dříve, než „vypuknou“ ve škole, je článek Proč se vyplatí jít na vyjmenovaná slova s předstihem? Protože ale vyjmenovaná slova patří k obtížnému učivu a v případě, že je dítě dobře nezvládne, mu ztrpčují život po celou školní docházku, vyplatí se věnovat se jim opakovaně.

Vzdělávání svých dětí můžeme zcela přenechat škole, nebo se můžeme zapojit. Ne učit, ale podporovat, vytvářet prostředí vhodné pro růst, rozvoj a učení tím, že dětem umožníme učit se přirozeně – vlastně neustále – škola neškola, prázdniny neprázdniny – tím, co vidí, slyší, hrou…  – vesele a zábavně. Učit se, aniž by věděly, že se učí. Je to snadné a výsledky jsou skvělé.

Této podpory můžeme využít i při učení tak zapeklitého učiva, jakým jsou vyjmenovaná slova.

Jak?

To, s čím se setkáváme, co často vidíme, co používáme, co nám není cizí – to zpravidla zvládáme, chápeme a učíme se docela snadno. Vyjmenovaná slova nejsou výjimkou. Jde tedy o to, aby se s nimi dítě setkávalo. Aby se stala součástí jeho slovníku.

Některá z vyjmenovaných slov, jak jsem psala v článku Proč se vyplatí jít na vyjmenovaná slova s předstihem?, se používají málo, některá skoro vůbec. Děti je proto možná neznají, nevědí, co znamenají, nerozumí jim. To jim ztěžuje práci s nimi. Je proto třeba děti s málo používanými vyjmenovanými slovy a s málo používanými slovy, která jsou s vyjmenovanými slovy příbuzná, seznámit – například formou hádanek, povídání, upozorněním na ně, vysvětlením významu, opakovaným používáním při každé vhodné příležitosti.

Je dobré všímat si textů, se kterými se dítě setkává (v knížkách, při hrách i jinde – na výletech například na informačních tabulích…)

Nedávno jsem v Lipně na Stezce v korunách stromů viděla parádní informační tabuli. Mimo jiné na ní stálo, že „sýc rousný je typická noční sova, jejíž potravou jsou hraboši, myšice a hmyz“. Lekce přírodopisu a češtiny v jednom.

Takovou tabuli stojí za to s dětmi přečíst a chvíli se o informacích pobavit.

„Věděl/a jsi, že existuje sýc a myšice? Jak asi vypadají? Komu se asi podobají?…

Ve slovech sýček a myš se píše y – to se budete učit. Sýc – sýček. Podobný živočich, podobné slovo. Sýček se píše ý, takže sýc také – podívej. Myšice – myš. Podobný živočich a taky podobné slovo. Myš se píše s y. A myšice? Co myslíš? A co myšák? Schválně, kolik slov od slova myš najdeme?… A ve všech se píše…“

Dokud nejde o učení, ale jen o hru, je vše zábava. Všechno si dítě nezapamatuje, ale někde v hlavě to uložené zůstane a až přijde čas, vyplave informace, s níž se setkalo kdysi na výletě, na povrch. Nové učivo najednou nebude nové, strašné, cizí a neznámé, ale něco, o čem už ví, co už slyšelo… A hned půjde učení líp:)

Krátké hry, krátké informace, hádanky… to mají děti rády. Objevují svět, baví se. A právě tehdy se naučí nejvíc..

Kdy?

Jak je uvedené výš – nejlépe s předstihem.

Nastávající třeťáčky čekají vyjmenovaná slova po prázdninách. Prázdniny jsou tedy vhodnou dobou, jak jim budoucí učení ulehčit. Hry uvítají i mladší děti a znalosti, které získají, se jim budou po čase hodit.

Co děti, které už vyjmenovaná slova braly?

Opakování je matkou moudrosti. Jen to, co používáme, nezapomeneme. Je proto třeba zaměřit se na to, aby se dítě s vyjmenovanými slovy stále setkávalo, opět řešit „prapodivnosti“ pravopisu – ne jako zkoušení, ale jako záhady, kterým lze přijít na kloub. Můžeme nabídnout rébusy, ve kterých se s vyjmenovanými slovy pracuje, zábavné, speciálně sestavené deskové hry jako Boj o pirátský poklad,

Boj o pirátský poklad – jedna z možností učení hrou

nebo slovní vyhledávačky – k přípravě, k opakování, k ukrácení dlouhé chvíle třeba při cestě na výlet, pro pobavení. Jednu z nich si můžete stáhnout po kliknutí ZDE, nebo na obrázek.

Zkuste vyjmenovaná slova bez stresu

Pro některé děti (a tím pádem i rodiče) představují vyjmenovaná slova hrůzu a děs. Je to zbytečné. Děti mohou vyjmenovaná slova zvládnout důkladně a přitom jednoduše a zábavně. Potřebují ale k tomu naši pomoc. Ověřené postupy, řešení nejčastějších úskalí při učení vyjmenovaných slov, hry, přehledy, pomůcky, cvičení s klíčem pro samokontrolu umožňující samostatnou práci dětí najdete v uceleném souboru Jak na vyjmenovaná slova.

6 stran pro rodiče a 99 stránek pro děti

Ukázka z Jak na vyjmenovaná slova. Soubor obsahuje 6 stran pro rodiče a 99 stránek pro děti (i rodiče) pro zvládnutí učiva ve 4 krocích s pomocí vhodných pomůcek a her kamaráda Péti.

Krásné léto plné her Vám i Vašim dětem

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů