O tom, proč věnovat pozornost vyjmenovaným slovům dříve, než „vypuknou“ ve škole, je článek Proč se vyplatí jít na vyjmenovaná slova s předstihem? Protože ale vyjmenovaná slova patří k obtížnému učivu a v případě, že je dítě dobře nezvládne, mu ztrpčují život po celou školní docházku, vyplatí se věnovat se jim opakovaně.
Této podpory můžeme využít i při učení tak zapeklitého učiva, jakým jsou vyjmenovaná slova.
Některá z vyjmenovaných slov, jak jsem psala v článku Proč se vyplatí jít na vyjmenovaná slova s předstihem?, se používají málo, některá skoro vůbec. Děti je proto možná neznají, nevědí, co znamenají, nerozumí jim. To jim ztěžuje práci s nimi. Je proto třeba děti s málo používanými vyjmenovanými slovy a s málo používanými slovy, která jsou s vyjmenovanými slovy příbuzná, seznámit – například formou hádanek, povídání, upozorněním na ně, vysvětlením významu, opakovaným používáním při každé vhodné příležitosti.
Je dobré všímat si textů, se kterými se dítě setkává (v knížkách, při hrách i jinde – na výletech například na informačních tabulích…)
Nedávno jsem v Lipně na Stezce v korunách stromů viděla parádní informační tabuli. Mimo jiné na ní stálo, že „sýc rousný je typická noční sova, jejíž potravou jsou hraboši, myšice a hmyz“. Lekce přírodopisu a češtiny v jednom.
Takovou tabuli stojí za to s dětmi přečíst a chvíli se o informacích pobavit.
„Věděl/a jsi, že existuje sýc a myšice? Jak asi vypadají? Komu se asi podobají?…
Ve slovech sýček a myš se píše y – to se budete učit. Sýc – sýček. Podobný živočich, podobné slovo. Sýček se píše ý, takže sýc také – podívej. Myšice – myš. Podobný živočich a taky podobné slovo. Myš se píše s y. A myšice? Co myslíš? A co myšák? Schválně, kolik slov od slova myš najdeme?… A ve všech se píše…“
Dokud nejde o učení, ale jen o hru, je vše zábava. Všechno si dítě nezapamatuje, ale někde v hlavě to uložené zůstane a až přijde čas, vyplave informace, s níž se setkalo kdysi na výletě, na povrch. Nové učivo najednou nebude nové, strašné, cizí a neznámé, ale něco, o čem už ví, co už slyšelo… A hned půjde učení líp:)
Krátké hry, krátké informace, hádanky… to mají děti rády. Objevují svět, baví se. A právě tehdy se naučí nejvíc..
Nastávající třeťáčky čekají vyjmenovaná slova po prázdninách. Prázdniny jsou tedy vhodnou dobou, jak jim budoucí učení ulehčit. Hry uvítají i mladší děti a znalosti, které získají, se jim budou po čase hodit.
Opakování je matkou moudrosti. Jen to, co používáme, nezapomeneme. Je proto třeba zaměřit se na to, aby se dítě s vyjmenovanými slovy stále setkávalo, opět řešit „prapodivnosti“ pravopisu – ne jako zkoušení, ale jako záhady, kterým lze přijít na kloub. Můžeme nabídnout rébusy, ve kterých se s vyjmenovanými slovy pracuje, zábavné, speciálně sestavené deskové hry jako Boj o pirátský poklad,
nebo slovní vyhledávačky – k přípravě, k opakování, k ukrácení dlouhé chvíle třeba při cestě na výlet, pro pobavení. Jednu z nich si můžete stáhnout po kliknutí ZDE, nebo na obrázek.
Pro některé děti (a tím pádem i rodiče) představují vyjmenovaná slova hrůzu a děs. Je to zbytečné. Děti mohou vyjmenovaná slova zvládnout důkladně a přitom jednoduše a zábavně. Potřebují ale k tomu naši pomoc. Ověřené postupy, řešení nejčastějších úskalí při učení vyjmenovaných slov, hry, přehledy, pomůcky, cvičení s klíčem pro samokontrolu umožňující samostatnou práci dětí najdete v uceleném souboru Jak na vyjmenovaná slova.
Krásné léto plné her Vám i Vašim dětem