Umění najít podstatu je další z dovedností nezbytných k úspěšnému učení. Naučme je proto své děti. Bude se jim hodit.
Před lety jsem potkala dívku, která trávila hodiny a hodiny přípravami do školy. Bylo obdivuhodné, kolik času a energie dokázala učení dát, ale výsledky – nic moc. Její výpisy a poznámky byly hotové romány. A v tom to bylo! Každá informace jí připadala důležitá. Nedokázala vybrat podstatu.
Naštěstí umění vybrat podstatu se dá naučit. Chvíli to sice trvá. Chce to trpělivost a trénink – tak jako všechno, ale učení je docela zábavné. Můžeme využít například hru Řekni to krátce.
Řekni to krátce
– hra rozvíjející schopnost najít podstatné
- Vyprávějte, nebo přečtěte dítěti pohádku.
- Až skončíte, požádejte je, ať ji řekne krátce, ale tak, aby v ní zůstalo všechno důležité.
- Pak je poproste, ať ji řekne ještě méně slovy.
- A ještě méně… Nebo se ve zkracování střídejte.
Kdo dokáže zkrátit příběh úplně nejvíc? Ale pozor! Musí zůstat všechno, co je podstatné! Neberte hru příliš vážně. Prostě se bavte.
Můžete trénovat po cestě do školy, do obchodu, v tramvaji, když jedete autem… a krátit si tak dlouhou chvíli a bavit se.
Děti jsou z nějakého nevysvětlitelného důvodu pořád akční. Nikdy nepochopím, kde se v nich všechna ta energie bere. Já už jsem vždycky sotva pletla nohama a ony jí měly pořád na rozdávání. Stačilo pár minut chůze, nebo jízdy čímkoli a už se ozvalo „Co budeme hrát??!“ Občas, unavená jako kotě, bych bývala ze všeho nejraději nehrála vůbec nic. Ale nakonec jsem z paměti nějakou tu hru vyškrábala a bylo z toho plno smíchu a únava pryč. Krátké hry u nás frčely mnoho let. Dnes už jsou holky velké, ale vždycky si na to vzpomenu, když vidím v tramvaji, nebo v autobusu maminku, u ní dítko, dvě, nebo tři a slyším „Co budeme hrát??!“, nebo známé „Já se nudím! Dělejme něcoooo!“ Cítím s ní a trošku jí závidím.
Později se pusťte do zkracování
- vyprávění toho, co kdo zažil – ve škole, po cestě, na obědě…
- obsahu televizních pořadů,
- obsahu filmu, který jste společně viděli,
- zajímavostí přečtených v encyklopedii, v populárně naučných knížkách pro děti…
- článků z učebnic
a snažte se podstatné vyjádřit co nejméně slovy.
Po této průpravě se děti daleko snadněji naučí dělat kvalitní, stručné a výstižné poznámky, což je bude bavit tím víc, čím senzačnější pastelky, zvýrazňovače a tužky jim dopřejeme. Nedivím se – také na nich ujíždím.
A to je asi tak všechno. Vyzkoušejte a pokud se vám líbí páteční úkoly a hry, nezapomeňte si je v pátek stáhnout. Tentokrát jsem připravila hry rozvíjející pozornost.
Krásný den Vám i Vašim dětem Jana