První předpoklad úspěchu (nejen) v učení. Znáte jej?

Věci fungují tak, jak mají, vždy za určitého předpokladu. Není-li splněn, věc nejde, nebo jen ztuha.

Auto jede – pokud mu dodáme palivo. Lyžovat můžeme – když pěkně napadne. Zhubneme nějaké to kilo – jen když máme větší výdej než příjem. Zde jsou předpoklady úspěchu zjevné a každému jasné.

Někdy ale, a příkladem může být právě učení, tak zjevné nejsou. A když pak nejde všechno tak, jak by mělo, divíme se, zlobíme, děláme to i ono – obvykle marně.

Představte si, že vaše dítě chodí do školy rádo, učí se s nadšením, násobilku sype z rukávu, nikde žádný problém – vše jde hladce jak po másle, na třídních schůzkách jen samá chvála – prostě pohoda. Sen každého rodiče.

A přece, jak víme, to není nemožné. Někde to tak je. Jinde to tak je někdy.

Kdy?

Kdy jde učení lehce?
Když to, co se učíme, nás zajímá, když nás to baví, když se to naučit chceme. Pak to jde.  A u dětí tomu není jinak.

Nezájem je jako prázdná nádrž, jako štěrk na sjezdovce. Můžete autem pohnout, ale ta dřina! A stejně se daleko neposune. Můžete zkusit sjet z kopce plného kamení, snadné to ale určitě nebude. Stejně tak není snadné vpravit něco do hlavy tomu, koho to vůbec, ale vůbec nezajímá, kdo nemá zájem.

Zájem je předpokladem úspěchu v učení

– a je jedno, jestli se učíme číst, psát, násobit, lyžovat, nebo péct dorty. Zájem je naším hnacím motorem, který z překážek dělá výzvy, naplňuje nás nadšením, radostí a optimismem. Díky němu máme výdrž. Zájem je základem přirozeného učení. Učení bez nucení. Učení s radostí a s nadšením, které jsou dětem vlastní.

Pokud chcete zjistit více o základních zásadách přirozeného učení, můžete si zdarma stáhnout tento eBook.

Ale co když zájem opravdu chybí?

Každé dítě, známe je, je plné zájmů. Jsou jak z hadích ocásků. Zvědavé, zvídavé. Zajímá je to i ono. Čím více zajímavých věcí a činností jim ukazujeme, čím více jim vyprávíme, čím ochotnější jsme pomoci jim porozumět všemu okolo, tím jejich zájmy a nadšení rostou. Někdy ale, ač plní jiných zájmů, nebo právě proto – se vůbec nezajímají o to, co po nich žádá škola a my.

Pomoc je naštěstí docela jednoduchá – je třeba zájem vzbudit

O to se snaží učitelé ve školách, ale daleko lepší možnosti máme my. Jak jsem psala v eBooku Jednoduché učení, aneb jak pomoci svému dítěti učit se lehce a snadno, který si můžete zdarma stáhnout ZDE, my své dítě nesrovnatelně lépe známe, víme, co je zajímá, co má rádo,  zajímáme se o ně, máme je rádi, trávíme společně mnoho času… A tak můžeme lehce najít ten správný způsob k vzbuzení zájmu o to, co je třeba.

Nejspolehlivější cestou je hra

Také u vás platí, že „Nejraději by si pořád jenom hrál/a”? Hurá!!! Využijte toho! Hra je přirozenou cestou učení. Při hře se dítě může naučit i to, co vypadalo ztracené. Hrou se rozvíjí od časného dětství. Prvňáčci hrou lehce zvládnou první počítání, druháčci násobilku, hrou se děti mohou dozvědět spoustu informací o světě kolem sebe, které pak využijí třeba v prvouce… Mnoho her si můžete připravit sami, mnoho jsem jich pro vaše děti nachystala na svém webu a průběžně vkládám další. Neváhejte a využívejte i další možnosti – výlety, návštěvy představení, knihoven…, pohybové aktivity. Propojujte je s tím, co se má právě dítě naučit. Nevěřili byste, jak například takové skákání panáka může pomoci s násobilkou. Ale o tom bude až další příspěvek – tentokrát na facebooku.

Hra je pro děti daleko přijatelnější způsob učení, než počítání sloupců příkladů. Toto je jedna z her na procvičování násobení. Můžete se podívat ZDE.

Faktorů důležitých pro zdárné učení je víc. Postupně o nich budu psát, abyste je mohli využívat a pomáhat tak svým dětem. Prvním z nich je ale určitě zájem a ten nejlépe vyvoláme a podpoříme právě hrou, nebo jinou zábavnou a zajímavou činností.

A nakonec něco zábavného a zajímavého pro nás. Některá sousloví používáme a většinou nemáme tušení, jak vznikla – například já jsem nahoře psala, že snem každého rodiče je, aby šla dítěti škola jako po másle. A napadlo mě, jak vlastně Jde to jak po másle vzniklo. Pídila jsem se a zjistila, že dříve používaly porodní báby v různých částech Evropy stejný prostředek k usnadnění porodu – máslo!!!
Tak vida, jak nám ta čeština pěkně souvisí s biologií a se životem vůbec – a jsme zas o něco chytřejší:):)

Krásný den a mnoho úspěchů Vám i Vašim dětem Jana

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.