Představte si, že se Vaše dítě učí snadno a lehce, že je učení baví a že se nadšeně pouští do nového. Představte si, že existuje něco, co mu v tom pomůže.
Nevidím sebemenší důvod, proč by se měly děti pracně učit to, co se mohou naučit „jen tak mimochodem” – bez učení. Nevidím sebemenší důvod, proč by se měly čímkoli trápit, když nemusí. Vždycky se nakonec něco najde, do čeho se budou muset opřít, co jim dá zabrat. Čím méně ale toho bude, tím lépe.
Nevidím také důvod, proč bychom měli my, rodiče, řešit problémy, které nemusejí nastat.
Jako autorka učebnic k nim mám blízko. Znovu a znovu mě fascinuje, jak snadno se děti mohou hrou, nebo jednoduchou, zábavnou aktivitou naučit i to, co bývá často problémem, jak snadno můžeme zabránit tomu, aby se dítěti škola znechutila a ono i my trpěli.
Vzpomínám si, jak před léty odmávla kamarádka diskusi týkající se trablů s matematikou sdělením: ” Kluci problém nemají. Odmala s nimi hrajeme karty. Tím pádem počítají svižně už od školky.”
Jsem si jistá, že kluky nikdo do učení nutit nemusel, že se naučit počítat chtěli. Měli důvod, věděli, k čemu jim počítání bude dobré. Chtěli přece hrát karty! Jsem si jistá, že se učili počítat nejen ochotně, ale dokonce nadšeně a stejně nadšeně pak je i procvičovali.
Podobně procvičovala moje dcera pravopis – výskok snožmo s připaženýma rukama, znamenal, že se ve slově píše „i”, výskok s rukama rozpaženýma nad hlavou – „y”.
„Říkej! Říkej,” žadonila. Já ochotně říkala slova k procvičení, ona poskakovala a za chvíli, až se dostatečně vyhopsala, měla naučeno – nadšeně, vesele, z vlastní vůle. Přitom procvičování vyjmenovaných slov normálně nepatří k nejoblíbenějším činnostem.
Takhle jednoduché to je, když najdeme vhodnou pomůcku.
Učení čehokoli se totiž skládá z mnoha a mnoha postupných malých kroků. Znalost pravopisu, matematiky, dějin, přírody… to je mnoho a mnoho drobných znalostí, které přidáváme jednu ke druhé, jako když vlaštovka lepí hnízdo. Kousíček ke kousíčku. A zvládnutí každého z nich může usnadnit vhodná, znalost podporující pomůcka.
Postupným nabízením pomůcek umožňujících pochopení a zvládnutí jednotlivých malých částí učiva umožníme dítěti učit se snadno, lehce – učit se hrou.
Existuje mnoho různých pomůcek. Některé jsou vážně skvělé – například Montessori pomůcky – z ušlechtilých materiálů, krásně zpracované. Vydrží roky. Tyto vlastnosti i jim odpovídající cena je předurčují k využití ve školkách a ve školách. Na domácí použití se mohou zdát drahé.
Pro domácí použití totiž zpravidla nevyžadujeme velkou odolnost a trvanlivost pomůcek. Vždyť jak dlouho chceme, aby se dítě učilo počítat do deseti, porovnávat čísla, sčítat, odčítat…? Každou z těchto znalostí zvládne za pár týdnů, s dobrou pomůckou ještě dřív. Pak se pomůcka stává zbytečnou. Splnila svůj úkol, naučila dítě, co měla. Teď už je nudí, protože mu nemá co nového dát. Je třeba ji nahradit jinou, která dítěti přiblíží další část učiva, která je pro ně nadchne a pomůže mu je co nejsnadněji zvládnout.
Jste-li stejní nadšenci jako já, můžete dítěti pomůcky vymýšlet a vyrábět. Je to skvělá zábava, která ale předpokládá, že se v problematice vyznáte,
nebo
můžete kupovat jednotlivé pomůcky,
nebo
můžete koupit sady zaměřené na určité učivo např. matematiku v 1. třídě, prvouku v 1. třídě…. Velkou výhodou sad je to, že jednotlivé pomůcky na sebe navazují, tak aby učení co nejlépe postupovalo. Jsou vymyšleny tak, aby v dítěti vzbudily zájem o dané učivo a umožnily mu snadno je zvládnout a procvičit zábavnou cestou.
Můžete využít např. e-Book Jak zvládnout matematiku v 1. třídě lehce a s radostí, nebo e-Book Prvouka hrou a
rodiče dětí ve věku od 3 let po nástup do školy e-Book Jednoduché učení – rozvoj zrakového vnímání.
Tyto a postupně další najdete na jednoducheuceni.cz. Výhodou e-Booků je to, že kromě velké zásoby pomůcek zde najdete popisy, jak s nimi pracovat, návody na činnosti a aktivity podporující učení i nezbytnou trošku teorie. Dojde-li ke zničení, poškození, nebo ztracení některé z pomůcek, nebo její části, můžete si je kdykoli znovu vytisknout.
S pomůckami je to tedy docela jednoduché. Vyzkoušejte je! Uvidíte, že Vy i Vaše děti je budete milovat stejně jako já.
Přeji Vám i Vašim dětem pohodové a snadné učení.
Jana Potůčková