Násobilka – znalost nezbytná

Násobilka – znalost nezbytná

Nový rok – nové výzvy, všichni to známe. Větší, či menší, důležité, či méně – jak kdy. Jsou tu. Některé nás nadchnou, jiné už tolik ne, některé můžeme ignorovat, jiným se nevyhneme – například těm, které předkládá škola našim dětem a tím potažmo i nám. Jednou z nich je násobilka. Může to být pohoda, ale také horor. Jak pomoci prvnímu a zamezit druhému – o tom je dnešní článek.


Násobilka někdy bývá strašákem dětí i rodičů, ale nemusí tomu tak být.

Proto jsem se přes Vánoce vrhla kromě tradičního programu – nehorázného si užívání, výletů, mlsání a lenošení i na na něco dalšího – byla to násobilka. Ta totiž už brzy vstoupí do života tisícům zatím nic netušících druháčků a jejich rodičů – aby s nimi zůstala – dlouho. Pohoda? Potíž? Zatím nevíme. Malá úvaha je tudíž namístě.

Jsou znalosti zbytné a nezbytné….

Jestliže první dítě ve škole prospí, či prosní – záleží na založení – má štěstí a řada při zkoušení nepadne právě na ně, nic tak strašného se vlastně neděje. Může být sice ochuzeno o fakt, že žížala je tvor s nervovou soustavou žebříčkovitou, ale i bez této znalosti se dá dost dobře žít.

Násobilka ale patří do skupiny druhé – do skupiny znalostí nezbytných…

…bez nichž sice také přežijeme, ale potíže můžeme čekat na každém kroku. Násobení v běžném životě potřebujeme, jen stěží se mu dá vyhnout. A tak známé „jak když bičem mrská” je zde zcela oprávněné a dětem ku prospěchu.

Z tohoto pohledu je vše jasné.

Naučíme naše miláčky násobit hned od začátku perfektně, když stejně nic jiného nezbývá! Proč jim nepomoci? Zvlášť když jde o dost – o úspěch v budoucnu blízkém i dalekém, o nervy, klid a rodinnou pohodu, o případné shánění a placení doučování i o sebevědomí. My i děti máme dobré úmysly. Děti – naučit se násobilku. Proč ne? A my – pomoci jim v tom.

Někdy se ale vyskytnout drobná ale…

Ze strany dětí CHCI, ALE nerozumím, CHCI, ALE nestíhám, CHCI, ALE nebaví mě to. Z naší strany je to, ruku na srdce, dost podobné. Času je tak málo. Jak zařídit, aby je to bavilo? Jak mu to vysvětlit? Není lepší nechat to na škole? Někdy se to poddá a někdy ne.
Přitom pomoc není obtížná, ani časově náročná, ani nudná.

4 kroky k zvládnutí násobilky

  • 1. KROK Zvládnutí sčítání do sta zpaměti

    Násobení je vlastně zkrácené sčítání několika stejných sčítanců. 4 · 2 je totéž, co 2 + 2 + 2 + 2. Rychle sčítat bude dítě při učení se násobení potřebovat. Jestliže mu dělá sčítání potíže, je třeba je krátce, ale často procvičovat – nejlépe formou her, hádanek a zábavných aktivit. Mnoho námětů můžete najít například v Jak zvládnout matematiku v 1. třídě lehce a s radostí, nebo v Násobilka levou zadní.

  • 2. KROK Pochopení podstaty a využití násobení

    Podstata – zkrácené sčítání několika stejných sčítanců. Využití – běžný život. Jestliže dítě pochopí, že násobením rychleji a pohodlněji zjistí spoustu věcí, které zjistit chce (Kolik zaplatí za 3   kopečky zmrzliny, za lízátka pro sebe a své 4 kamarády. Kolik má, když dostane 6 pětikorun…) bude mít na učení zájem a učení mu půjde snadněji.

  • 3. KROK Zapamatování si násobkových řad –

    je nezbytné. Jestliže bezduché omílání nahradíme vhodnou hrou, naučí se je snadno. Najdete například v Násobilka levou zadní.

  • 4. KROK Procvičování, procvičování, procvičování

    … zase nejlépe hrou – například Žabákovou násobilkou.

Co je ještě užitečné vědět?

Dril a dlouhé sloupce příkladů jsou zbytečné.

A nejen to, mohou dítěti (a koneckonců i nám) učení pěkně zošklivit.
Vhodné pomůcky, hry, využívání běžných činností například nákupu (Koupíme pro každého 3 jablíčka. Dej je do košíku. Kolik jich tam dáš?…) je daleko zábavnější a účinnější.

Postup „jak na násobilku“, pomůcky k jejímu pochopení a naučení, hry k procvičení i typy, jak pomoci zvládnout dítěti násobení lehce a v pohodě, najdete v eBooku NÁSOBILKA LEVOU ZADNÍ.

Procvičujeme krátce, ale často.

Procvičování nemusí, ani nemá, být dlouhé. Jakmile se dítě unaví, nebo ztratí zájem, nemá smysl.

Procvičujeme vesele a s nadhledem.

Nejlépe hrou. Z chyb neděláme vědu. Jsou normální. Jak známo – učený z nebe nespadl. Bereme je jako ukazatele toho, co je třeba ještě procvičit, dovysvětlit… nic víc.

Násobilka se bez procvičování naučit nedá. Nudné sloupce příkladů je ale možné nahradit hrou. ŽABÁKOVA NÁSOBILKA je hra, s níž se učení stane zábavou.

Radujeme se z pokroků a oceňujeme snahu.

Naše ocenění a radost jsou pro dítě důležité. Povzbuzují je a motivují k další práci.

Umožníme dítěti pracovat vlastním tempem a samostatně.

To opět nejlépe umožní vhodná hra nebo pomůcka, která je zaujme. Po vysvětlení, co má dělat a jak zjistí, že pracuje správně, je necháme přemýšlet, hledat a přicházet problému „na kloub”. Učení pak pro ně nebude stresem, ale výzvou, hádankou, kterou chce zdolat. Udělá-li chybu, může hledat jiné řešení. Tím se učí.

Jestliže jste se rozhodli pomoci zvládnout svým dětem násobilku vesele a hravě (například podle mého eBooku Násobilka levou zadní, nebo s hrou Žabákova násobilka), držím Vám pěsti. Není to těžké a věřím, že Vám to půjde a bude Vás to bavit. Násobit se nakonec naučí všechny děti. Jen některé dříve a jiné později. Je proto dobré pomoci jim, aby se „později” neprotáhlo a nestihlo natropit zbytečné škody. V Násobilce levou zadní najdete vhodné postupy, speciálně sestavené pomůcky, hry a činnosti k zvládnutí násobilky 2. ročníku ZŠ. S Žabákovou násobilkou vše dokonale procvičíte :).

Přeji Vám i Vašim dětem krásný a pohodový nový rok a těm, které čeká zdolávání násobilky, veselé a snadné učení.      Jana

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů