Můj listový herbář – odučeno na procházce

Podzim je právě v nejlepším a letošní krásné počasí táhne ven a láká k procházkám podzimním lesem. Zlato nad hlavou a zlato pod nohama a člověk neví, který list je krásnější.  A tak kouká a kouká – já tedy určitě – aby se tou parádou naplnil až po vrch, do zásoby, protože za týden, za dva je to pryč a zbude jen šedivo. A taky sbírá – já tedy určitě. Nejraději bych si všechnu tu pohádkovou nádheru odnesla domů. A že jí mám pokaždé plnou náruč, až mně nestačí vázy. A co teprve děti – velcí sběrači, když podzim dokáže takhle zamávat s námi dospěláky!

Příroda a její krása obohacují, zklidňují, uvolňují, dělají šťastnějšími nás i naše děti. Jim ale mohou pomoci i jinak. Například je mohou zbavit otravného vysedávání nad učebnicemi. Taková procházka podzimním lesem vydá za hodiny učení – pokud jsme tedy ochotní trošku pomoci.

On vám někdo hodiny a hodiny může vysvětlovat, jak vypadá buk, jaké má listy a kůru a tvar plodu a jaká jsou v něm semena – a stejně nevíte vlastně nic. Můžete se naučit tu spoustu slov zpaměti, ale buk možná stejně nepoznáte, ani když do něj vrazíte. Navíc vám bude takový buk úplně lhostejný, možná protivný, protože vás učení nebaví. Když ale dítě ohromí zlatá klenba buků, jejich stříbrné kmeny sahající až do nebe, když si bude moci nabrat plnou náruč zářících listů, vyhazovat je do vzduchu, běhat mezi nimi, skákat v nich, nasbírat ty nejkrásnější, nasbírat bukvice, „dostat se dovnitř“, objevit semena, najít pod velikánským stromem maličké stromky a zjistit, kde se vzaly, když bude moci hladit jeho lesklou, stříbrnou kůru, když ho obejme a pocítí jeho velikost a sílu, když bude moci vnímat jeho krásu… a dostane se mu při tom všem zcela přirozeně informace, že „Tohle je buk – strom, který je odpradávna v našich lesích. Podívej, jak je vysoký – jak kostelní věž!“, že jeho plody – bukvice jsou potravou pro lesní zvěř – veverky, sojky, srnce, divoká prasata… a „Bez nich by zimu těžko přežily.“,  že má krásné hnědé, skoro růžové dřevo a „My z něj máme kuchyň a podlahu.“ (pokud máte – my ano), pak se nemusí už víc učit. Ví všechno, je mu krásně, buk už vždycky pozná a má ho rád. A jednou se možná zasadí o to, aby les, který díky Vám miluje, který tak dobře zná, nepadl při výstavbě dalšího supermarketu. A co teprve, až pozná obrovský dub, javor, který na podzim hýří barvami, radostnou břízu, štíhlý topol…

Možná namítnete, že se ve stromech nevyznáte. Může být. Kdo zná všechno? Stačí vybavit se rozumem do kapsy – v tomto případě atlasem stromů – a objevovat a žasnout společně s dětmi, což je vlastně úžasné. Stále znova zjišťuji, co ještě nevím – tolik zajímavých věcí, které se může člověk společně s dětmi a kvůli nim naučit a radovat se z nich! A protože mé děti pomalu odrůstají, už se těším, jak se budu „dovzdělávat“ s vnoučaty.

Ale pozor! Procházkou nic nekončí. Listy můžete doma vylisovat (vložit mezi noviny a zatížit knížkou) a pak je třeba pomalovat – jak jsem včera ukazovala na facebooku.

Pro kreslení na listy potřebujete jen listy – nejlépe vylisované- nadšení a permanentní popisovač (já jsem použila Pen Touch Sakura s tekutou bílou pigmentovanou barvou – velikost stopy 1,0 mm).

Vyzkoušejte, je to fajn zábava, při které si dítko list pořádně prohlédne a seznámí se s jeho stavbou. Zjistí, že list má plochou část (listovou čepel) s žilnatinou a „stopku“( řapík), že některé listy řapík mají a některé ne, že listy různých stromů mají různý tvar (buk vejčitý, zašpičatělý) a různý okraj, že mohou být lysé, nebo s chloupky…

Při kreslení můžete objevovat, k čemu je která část listu dobrá. Proč vypadá tak, jak vypadá (čepel je hlavně k „dýchání“, k fotosyntéze – což je velmi zjednodušeně přetváření toho, co přijme rostlina ze vzduchu a země, na cukry –  díky slunečnímu záření a zelenému barvivu v rostlině – a k odpařování vody, proto je tak velká, žilnatina přivádí živiny a zpevňuje list…). Co nevíte, to si snadno předem vygůglíte.

A aby bylo podzimní poznávání listů ještě zábavnější, připravila jsem pro Vás a Vaše děti ke stažení Listový herbář. Stránku si můžete vytisknout jednou, nebo mockrát – podle toho, kolik stromů a listů chcete poznat. Stránka je připravená pro lepení vylisovaných listů, kreslení, tvoření obtisků, přenášení struktur listů, či kůry a k zaznamenání nových poznatků, aby spolu s listy mohlo dítě sbírat i nové znalosti.

Listový herbář si můžete stáhnout kliknutím na odkaz Můj listový herbář (1).

Není důvod, proč by se děti měly trápit, když se mohou učit snadno a zábavně. Ať už se učí o přírodě, nebo psát, počítat, násobit, vyjmenovaná slova…  Další náměty na zábavné učení „bez učení“, pomůcky a hry najdete na stránkách jednoducheuceni.cz , nebo po kliknutí ZDE.

Znalosti – ty se vždycky hodí. Dopřejme je dětem získat jednoduše, zábavně a hravě. Jen tak se budou chtít učit i dál.

Krásný a zábavný podzim Vám i Vašim dětem

Jana

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů