Jsou děti, které jdou do školy a umějí číst i počítat, plavat a lyžovat, nebo se vyznají ve sluneční soustavě lépe, než se vyzná kdekterý dospělý. Některé toho znají opravdu hodně. Některé méně. Jsou první malí géniové? Čím to je? A co můžeme udělat, aby vstup našeho dítěte do školy byl úspěšný?
(A je to jen dobře. Jaká hrůza, kdyby se svět skládal jen a pouze například z geniálních matematiků :))
I každé dítě je jiné. Každé je jinak pozorné, jinak rychlé, jinak vnímavé, má nadání na něco jiného, něco jiného je zajímá…
– podněty, se kterými se setkává,
– pozornost a pomoc okolí, které se mu dostává,
– podmínky dané trpělivostí, klidem, spěchem, tlakem, zájmem, nezájmem, nároky… okolí.
Proto se liší i druh, množství a kvalita znalostí a dovedností, které dítě získá před vstupem do školy.
Než jde dítě do školy, získá s naší pomocí obrovské množství znalostí a dovedností. A všechny se mu budou dříve, či později hodit. Některé znalosti a dovednosti jsou ale pro úspěšný vstup do školy potřebnější než jiné. Proto je dobré se v měsících před nástupem do školy zaměřit právě na ně.
Jde především o rozvoj a posílení
– grafomotoriky,
– zrakového vnímání,
– základních matematických představ,
– řeči a myšlení,
– sluchového vnímání a
– prostorové a časové orientace,
které jsou předpokladem pro úspěšné zvládnutí psaní, čtení a počítání.
Množství znalostí a dovedností, které dítě za pár let svého života zvládlo je neuvěřitelné. Přesto se všechno naučilo lehce, snadno, přirozeně – hrou. Zájem a hra – dvě kouzelná slova snadného učení.
Důležitým předpokladem úspěchu je
– zájem dítěte – můžeme vzbudit motivací přiměřenou jeho věku,
– hravá, zábavná forma úloh – podporuje zájem o učení,
– vyhnout se „učení” a drilu – mohou vyvolat nechuť dítěte,
– soustředění dítěte – pracujeme v době, kdy je dítě odpočaté a má zájem,
– přiměřená doba práce – lépe kratší – dokud se dítě soustředí – a častěji,
– dostatečný čas – na promyšlení a zvládnutí úkolu vlastním tempem,
– vnímání i dílčích úspěchů a společná radost nich,
– opakování – pro upevnění dovedností – vždy trošku jinak a vždy zábavně,
– postupovat krůček po krůčku, podle toho, jak dítě zvládá a
– umožnit dítěti uplatnit všechno, co se naučilo.
Řada jednoduchých aktivit a her – kreslení, stříhání, vytrhávání a další rukodělné činnosti, práce se stavebnicemi, skládačkami, jednoduché logické úkoly, řazení, počítání, společné čtení, povídání si nad obrázky, jednoduché pohybové hry…. dítě rozvíjí a připravuje na školu. Ucelený systém průpravy najdeme v pracovních listech pro předškoláky.
Obsahují návody pro dospělé, vhodnou motivaci a hravé úkoly pro děti. Je možné je využít jako inspiraci k dalším rozvojovým aktivitám s dětmi.
Na psaní připravují děti Pracovní listy pro předškoláky – Z předškoláčka úspěšným školákem. Jak na to? – 1. část Motorika a grafomotorika .
Rodiče zjistí, co by měl předškolák umět, co je třeba sledovat, co dělat, jak poznat, zda je dítě pravák, či levák, jak má dítě správně sedět u pracovního stolu, aby si chránilo zdraví, jak držet správně tužku, či pero, jaké jsou nejčastější chyby, jak uvolňovat ruku, jak připravit dítě na psaní, jak rozvíjet jemnou motoriku, grafomotoriku, koordinaci oko – ruka, sluchové a zrakové vnímání, pozornost… Dětem umožní rozvíjet potřebné schopnosti hrou. Více ZDE.
Další pomůcky, návody a hry najdete na 👇
https://jednoducheuceni.cz/prehled-pomucek-her-a-postupu-…/
Krásný den a veselé učení:)