Dnešní článek je o emocích, jak pomoci dětem se v nich vyznat a zvládat je.
Milujeme své děti. Chceme, aby byly šťastné a spokojené. Potlačované a nezvládnuté emoce to ale mohou ohrozit.
Co dělat?
Jak NAUČIT DÍTĚ
- VYZNAT SE V POCITECH svých i ostatních,
- chápat jejich příčiny,
- svěřit se, když je něco trápí,
- PŘIJMOUT a ZVLÁDAT EMOCE?
Není snadné, ALE POTŘEBNÉ
- být vždy nablízku,
- vnímat změny v chování dítěte,
- vcítit se,
- porozumět,
- vnímat svět jeho očima,
- pochopit, že problémy, které nám připadají malé, mohou být pro dítě obrovské,
- nebagatelizovat je,
- nesmát se jim,
- věnovat jim pozornost,
- ukázat, že jsme tu,
– připraveni naslouchat,
– povídat si,
– pomoci najít řešení,
– nebo jen prostě být s ním,
- netlačit,
- nevnucovat,
- poskytnout jistotu bezpečí a pomoci,
– pochopení,
– objetí,
– bezpodmínečné lásky
- vybudovat vztah založený na důvěře.
DĚTI POTŘEBUJÍ PŘÍKLAD
BÝT SPOLU a od časného dětství přirozeně MLUVIT SPOLU O POCITECH
- svých – „Jsem naštvaná, protože ta paní byla bezdůvodně nepříjemná. Možná i na ni byl před tím někdo nepříjemný. Budu chvíli zhluboka dýchat. Ták. Už je mi líp. A teď si spravíme náladu zmrzlinou.” Přirozeně tak učíme dítě mluvit o pocitech a zvládat je,
- lidí kolem sebe – „Ta holčička brečí. Je smutná, protože jí chlapeček nechce půjčit kolo.”
- postav na obrázcích v knížkách… – „Proč se asi (postava na obrázku) takhle tváří? Co asi cítí? Proč? Přečteme si, co udělá. Co bys dělal/a ty? „
- dítěte – „Vidím, že jsi smutný. Znám to, každý je občas smutný. Chceš si o tom popovídat? Pomůže, když tě obejmu?…”, nebo „Vidím, že jsi naštvaný. Asi se zlobíš, že jsme nezůstali ještě v parku. Už je ale hodně hodin a doma nás čeká táta. Vzpomínáš? Domluvili jsme se, že budeme hrát večer karty. Těšil ses.“
MLUVIT O PŘÍČINÁCH POCITŮ A JEJICH ŘEŠENÍ. Nehodnotit. Jen pojmenovat pocit a popsat, co vidíme. Dítěti tím pomůžeme uvědomit si, co se děje. Postupně se naučí s emocemi pracovat.
NAUČIT DÍTĚ VYJADŘOVAT POCITY SLOVY. Skvělou pomůckou může být KRUH EMOCÍ, který si můžete stáhnout kliknutím na odkaz KRUH EMOCÍ

JAK PRACOVAT S KRUHEM EMOCÍ?
V klidu a v pohodě, v povídací chvilce – po návratu dětí ze školy, před spaním… – si kruh společně prohlédněte.
„ Co dělá tato holčička? Jak se asi cítí? Proč asi? Já to znám. Takhle jsem se cítila… Bylo to proto, že… Pomohlo mi, když… Bylo to dobré k tomu, že… Cítil/a jsi někdy něco podobného? Povíš mi o tom?….
Dítě v bezpečí poznává různé emoce, zjistí, že je prožívají i ostatní, že o nich může mluvit, jak je popsat a úspěšně zvládnout.
Kruh může pomoci dítěti i nám zjistit, co se děje.
„Vidím, že se něco děje. Dokážeš to popsat? Můžeš to ukázat na kruhu. Povíš mi o tom? Co mohu pro tebe udělat? Obejmout? Být s tebou? Společně zhluboka dýchat? Povídat si? Poslouchat? Chceš být sám/a? Mám tě rád/a. Jsem s tebou. My to zvládneme.“
Cílem je, aby
- nám dítě důvěřovalo,
- dokázalo mluvit o svých pocitech, o jejich příčinách,
- dokázalo se svěřit a říci si o pomoc,
- vědělo, že každý problém má řešení a na nic není samo,
- se naučilo emoce nepotlačovat, ale zvládat.
Jednoduché učení Jana Potůčková