CVIČENÍM K LEPŠÍMU UČENÍ – CVIKY PODPORUJÍCÍ SPOLUPRÁCI MOZKOVÝCH HEMISFÉR

Minulý týden jsem slíbila cviky, které pomáhají propojit pravou a levou mozkovou hemisféru a mohou pomoci nejen dětem se zkříženou lateralitou k lepšímu zvládání učiva. Tady jsou.  

Pravá a levá hemisféra. Proč je nutná jejich dobrá spolupráce?

V roce 1981 dostal americký neurofyziolog  Roger W. Sperry Nobelovu cenu za odhalení specifické úlohy mozkových hemisfér člověka. Často se velmi zjednodušeně uvádí, že pravá hemisféra odpovídá za naši kreativitu, intuici a pocity…,  levá za logické myšlení, řeč a plánování.  Ve skutečnosti je to složitější.

Především je třeba, aby obě hemisféry dobře spolupracovaly. V závislosti na jejich spolupráci roste i schopnost učení. Čím lépe spolupracují, tím snadněji chápeme, učíme se, vymýšlíme…  tím lepší výkony podáváme.

Cviky na propojení mozkových hemisfér

Spolupráci mozkových hemisfér můžeme podpořit jednoduchými cviky. Snadno je zvládneme doma. Nejsou náročné na provedení, ani na čas.

Křížové cviky

Střídavě se dotýká

  • pravá dlaň levého kolena (5krát),
  • levá dlaň pravého kolena (5krát),
  • pravý loket levého kolena (5krát),
  • levý loket pravého kolena (5krát).

Až dítě tento pohyb zvládne, kombinujeme křížový pohyb a stejnosměrný. Končíme křížovým. Dotýká se

  • pravá dlaň levého kolena, levá dlaň pravého kolena (5krát),
  • pravá dlaň pravého kolena, levá dlaň levého kolena (5krát),
  • pravá dlaň levého kolena, levá dlaň pravého kolena (5krát),

nebo

  • pravý loket levého kolena, levý loket pravého kolena (5krát),
  • pravý loket pravého kolena, levý loket levého kolena (5krát),
  • pravý loket levého kolena, levý loket pravého kolena (5krát)

Můžeme vyzkoušet i v poskoku.

 

Tleskání ve dvojicích

Tleskáme ve dvojicích. Poslední je tlesknutí do kříže.

  • tleskne každý sám,
  • tleskneme spolu jednou rukou do kříže,
  • tleskneme každý sám,
  • tleskneme spolu druhou rukou do kříže,

nebo

  • tleskne každý sám,
  • tleskneme spolu oběma rukama do kříže,
  • tleskneme každý sám,
  • tleskneme spolu oběma rukama do kříže naopak,

nebo vytváříme vlastní  zábavné kombinace.

 

Kreslíme co největší ležatou osmičku

tak, aby střed osmičky byl před středem těla. Začínáme od středu nahoru vpravo, nebo nahoru vlevo. Očima sledujeme pohyb ruky.

Kreslíme na dětskou tabuli nebo balicí papír

  • pravou rukou 3krát,
  • levou rukou 3krát,
  • oběma rukama společně (tužku držíme oběma rukama) 3krát,
  • oběma rukama proti sobě (v každé ruce držíme tužku, oběma začínáme ve středu osmičky, pravá ruka pokračuje vpravo nahoru, levá vlevo nahoru) 3krát.

Kreslíme do vzduchu 

předpaženou rukou, nebo rukama, pomyslný střed osmičky je v úrovni očí.

  • pravou rukou 3krát,
  • levou rukou 3krát,
  • oběma rukama společně (předpažíme, prsty rukou se dotýkají) 3krát.

Kreslíme s rukou u ucha

Mírně rozkročíme, pokrčíme nohy, vzpažíme ruku a přitiskneme k ní ucho. Nataženou paží opisujeme ve vzduchu ležaté osmičky. Začínáme ve středu, pokračujeme nahoru vpravo, nebo nahoru vlevo. Pohyb paže kopírujeme tělem. Prsty ruky sledujeme očima. Místo osmiček můžeme psát i písmena, nebo celá slova.

  • pravou rukou 3krát,
  • levou rukou 3krát,
  • oběma rukama společně (vzpažíme a přitiskneme k uším) 3krát.

Kreslení oběma rukama

Kreslíme jednoduché obrázky na papír (kolečko, sluníčko, domeček…)

  • jednu tužku držíme oběma rukama a kreslíme obrázek,
  • jednu tužku držíme v pravé a druhou v levé ruce. Kreslíme oběma rukama zároveň dva obrázky (dvě kolečka, dvě sluníčka…)

Vždycky jsem byla přesvědčená, že malé děti vědí, co potřebují. A to také vyžadují. Chtějí hry. Hra na tleskanou je jednou z oblíbených her předškoláků. Milují ji, vyžadují ji a dokáží u ní vydržet opravdu dlouho. Asi vědí proč!:) 🙂  Propojují mozkové hemisféry 🙂 🙂 Mnoho obyčejných dětských her, které děti milují, má neobyčejně skvělý dopad na jejich vývoj. Všechny ty „školky“ s míčem o zeď, se švihadlem, skákání panáka, gumy… Neměli bychom na ně zapomínat a měli bychom je svým dětem dopřát v hojné míře, protože patří k dětství a pomáhají jim.

Je dobré dopřát dětem rozvíjet se hrou i učit se hrou, protože to je pro ně přirozené a nejlepší. Cviky na propojení mozkových hemisfér můžete vyzkoušet hned. Pomůcky a hry pro snadné učení najdete ZDE.

Krásný den Vám i Vašim dětem

Jana Potůčková.

 

 

 

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů