Žádný strach. Nejde o divný nápad učit vyjmenovaná slova prvňáčky, spíš o to, jak šikovně připravit půdu, aby, až přijde čas, nedělala vyjmenovaná slova dítěti potíže.
Ve třetí třídě se děti učí vyjmenovaná slova. Je to učivo zásadní. Jestliže se je dítě nezvládne naučit dokonale a zavčas, budou mu – a tím i nám – ztrpčovat život. Můžeme čekat problémy ve škole, při testech, zkouškách a přijímačkách i později. Pravopis je prostě třeba znát a vyjmenovaná slova jsou jeho základem.
Tomu, aby dítě všechno úspěšně zvládlo, můžeme naštěstí docela snadno pomoci. Je ale potřeba si předem zjistit, co způsobuje potíže, jak jim předcházet, co a kdy je vhodné udělat, jak nejlépe postupovat, které pomůcky využít… To najdeme například v Jak na vyjmenovaná slova – důkladně, jednoduše, zábavně, hrou.
Vyjmenovaným slovům se vyplatí věnovat pozornost a to – jak uvidíte dál – nejlépe dřív, než na ně přijde řada ve škole.
Zvládnout vyjmenovaná slova není snadné. Dítě musí mít mnoho různých znalostí, dovedností a zkušeností, aby uspělo. Ani zdaleka nejde jen o naučení se několika výčtů slov, ve kterých se píše tvrdé y, zpaměti – i když i to může někdy dělat potíže.
Je tu řada dalších úskalí, která učení komplikují a která je proto dobré znát, počítat s nimi a vědět, jak na ně. Jedno z nich vám představím.
To je partička! Jak vidíte, některá vyjmenovaná slova mohou být pro dítě záhadou! Možná je slyší poprvé v životě! A pokračujeme – obyčej, babyka, plytký, mys, vyza – také vyjmenovaná slova! Ani mnohá další nebudou pro mnoho dětí o moc jasnější.
A to jsou vlastní vyjmenovaná slova jen špičkou ledovce! Každé z nich má spoustu příbuzných – příbuzných slov. Když dítě vyjmenované slovo nezná, je pro ně obtížné odvodit, nebo poznat slova k němu příbuzná. Proto pak těžko zvládá jejich pravopis. Co neumí odvodit, musí se naučit zpaměti. To ovšem není řešení, protože příbuzných slov ke slovům vyjmenovaným je mnoho a mnoho.
Postupně a nejlépe i zábavně
Přehledy vyjmenovaných slov včetně jejich významů najdete zde.
Před léty jsem se při jedné jízdě autem (po asi desáté otázce „Už tam budeme?“) vytasila s tím, že znám dvě záhadná slova – krajon a verzatilka. Kdo ví, co znamenají? Rozproudila se čilá debata a krajon a verzatilka se staly rázem oblíbenými slovy, stejně jako mnoho dalších, které jsme díky hře „objevili“.
V tomto případě určitě dříve, než se dítě bude vyjmenovaná slova učit.
Dávkujte nová slova po kapkách – pár minut po cestě do obchodu, minutku při čekání ve frontě, chvilku při cestě elektrikou… Jejich poznávání by měla být zábava, legrace – rozhodně ne „učení“. Chce to tedy začít se značným předstihem.
Výčet známých slov se pak dítě naučí daleko snadněji, než výčet slov cizích. Snadněji s nimi bude také dále pracovat a „naseká méně chyb“. Navíc děti daleko lépe a ochotněji přijímají informace, dokud ještě nejsou povinným učivem.
Co, kdy a jak, aby vaše dítě zvládlo obávaná vyjmenovaná slova s úspěchem, v klidu a v pohodě, je určitě dobré si zjistit dříve, než všechno vypukne.
Pomoci dětem zvládnout vyjmenovaná slova se jistě vyplatí.
Návody můžete najít v literatuře, na internetu, nebo můžete využít postupy, přehledy, pomůcky a hry z Jak na vyjmenovaná slova – důkladně, jednoduše, zábavně, hrou.
Krásný den a veselé hraní se slovy
Jana Potůčková