Každé dítě je jedinečné, každé může uspět

Každý z nás – každá matka, otec, babička, dědeček – každý chceme, aby naše dítě uspělo – ve škole i v životě.
Každé dítě může uspět – ALE…
Má to své ale, protože jinak bychom žili ve světě složeném pouze z úspěšných, spokojených a šťastných lidí.  A tak tomu není.

V čem je problém?

Možná už v chápání slova ÚSPĚCH.

Pro někoho samé jedničky, nebo doktorát. To opravdu nelze zajistit.

Nebo něco víc – co nejlepší využití potenciálu, který dítě má, objevení toho, co je těší, zajímá, v čem je dobré, čemu se chce věnovat, v čem chce vyniknout – a dosažení plánovaného cíle – spokojenost. K tomu je potřeba velká snaha, získání mnoha znalostí a dovedností – i těch školních – ale uspět může každé dítě, protože každé je jedinečné, každé je v něčem nej.

Úspěch dítěte nezáleží jen na něm.

Záleží do velké míry na prostředí – na nás.

Co je rozhodující?

Odpověď je zdánlivě jednoduchá. Má-li dítě růst potřebuje
VYSOKÉ, ALE DOSAŽITELNÉ CÍLE a BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ.

Proč vysoké, ale dosažitelné cíle?

🤭 Malý cíl není výzva, nevzbuzuje zájem, touhu uspět, zvítězit
– dítě nudí, nebaví, neposouvá dál.
🤭 Příliš vysoký cíl, na který dítě ještě nemá, pro ně příliš náročný
– dítě odradí, vzdá to.

Jak poznat, že je cíl dostatečně vysoký, ale dosažitelný?

To není snadné. K tomu je nutné dítě dobře znát.
Věk není spolehlivým vodítkem. Každé dítě je jiné, může být v něčem napřed, něco mu jde hůř. To je normální.
Když ale dítě známe, vnímáme jeho pokroky, víme, 
– co mu jde – kde můžeme stanovit vyšší cíl,
– co ne – kde je dobré zatím postupovat pomaleji.

Nutnost bezpečného prostředí

Co to je? Co je vytváří?

🙂 DŮVĚRA – dítě cítí naši důvěru, ví, že věříme, že to, či ono zvládne
– věří si také a snaží se.
🙂 PODPORA – dítě ví, že se k nám kdykoli může obrátit o pomoc
– cítí jistotu, nebojí se pustit se do plnění úkolu.
🙂 BEZPEČÍ – dítě ví, že může i neuspět, že nebude trestáno, že se mu nikdo nebude smát, že to může zkusit znovu, že mu pomůžeme cíl zvládnout – třeba pomaleji, po menších krocích
– nebojí se pak zkusit i netradiční řešení, náročnější úkoly, říci svůj názor,
– nenechá se odradit neúspěchem, chyby nevnímá jako selhání, ale jako ukazatel „tak ne“ a pobídku zkusit to znovu a uspět.
🙂 PRAVIDLA – dítě ví, že nesmí lenošit a musí se snažit, ale i to, že má naši důvěru, podporu, nemusí se bát, když neuspěje
– má pocit jistoty a bezpečí, není ve stresu. To je důležité, protože stres brání učení. 

Podívejte se, jaký vliv mají cíle a prostředí:

podle OECD Understanding the Brain: Towards a New Learning Science

Zvládáním vysokých, ale dosažitelných cílů v bezpečném prostředí roste v dítěti SEBEDŮVĚRA a SEBEÚCTA, které jsou pro úspěšné učení nezbytné. Děti, které věří, že uspějí, mají větší šanci opravdu uspět. Velké výzvy, které ale dítě může zvládnout a prostředí bezpečí, důvěry a podpory formují vynikající, pozorné a úspěšné žáky, kteří se učí z vlastního zájmu.

Jak to všechno zvládnout?

me dítě podporovat, pomáhat mu, když neví. ALE MY TAKÉ NĚKDY NEVÍME. Nikdo nemůže vědět všechno. Co s tím?
Pomohou nám
🙂  POMŮCKY
– specializované na určitý úsek učiva,
– vhodné k samostatné práci, které dítěti ukáží, když udělá chybu.
Pro každou znalost, úsek učiva je třeba zvolit odpovídající pomůcku. Když dítě znalost zvládne, nahradíme ji další – aktuální. Budeme tedy potřebovat celou řadu pomůcek. Výborné jsou proto relativně levné papírové pomůcky. Můžeme je využívat od brzkého dětství, při přípravě předškoláků, pro snadnější pochopení, zvládnutí i procvičení učiva ve škole…
🙂  ENCYKLOPEDIE, ATLASY, POPULÁRNĚ NAUČNÉ KNIHY PRO DĚTI  a to, když s nimi naučíme dítě samostatně pracovat. Můžeme je koupit, ale i půjčovat v knihovně.
🙂  přivedeme-li dítě ke ČTENÍ, aby si mohlo samo informace vyhledávat, aby část znalostí získalo „zadarmo“ při čtení knih.
 
Jistě zjistíme, že v některých oblastech je dítě vážně dobré, postupuje rychle vpřed, chce zdolávat vyšší a vyšší výzvy. S naší podporou pak může rozvíjet svůj talent. Možná zjistíme i to, že v něčem je slabší – to se může časem změnit, nebo ne – zde postupujeme opatrně a snažíme se pomoci.
Každé dítě je jedinečné, každé může uspět, vyniknout a být přínosem pro ostatní, stát se úspěšným, spokojeným člověkem, který žije svůj sen – a my mu v tom můžeme pomoci. Je to velké a úžasné dobrodružství.
 
Tipy, hry, pomůcky a postupy využívající hru, které můžete využít k snadnému učení najdete na  👇👇👇
Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.