ABY PSANÍ ŠLO

ABY PSANÍ ŠLO, musí mít dítě před nástupem do školy dostatek zkušeností s kreslením základních tvarů, které tvoří písmena – čar vodorovných, svislých, šikmých, oválů, obloučků, smyček…

Pracovní listy k nácviku některých z nich jsem nachystala ZDARMA K VYTIŠTĚNÍ.

Můžete je stáhnout kliknutím na odkaz příprava na psaní ,

další najdete v souboru PRACOVNÍ LISTY PRO PŘEDŠKOLÁKY – MOTORIKA ,

Pracovní listy pro předškoláky připraví dítě na úspěšný vstup do školy.

který je určený pro rozvoj motoriky a grafomotoriky dětí od pěti let – před nástupem do školy. Otevřete kliknutím ZDE.

Proč věnovat přípravě na psaní pozornost?

Na začátku 1. třídy děti určitou dobu nacvičují základní grafomotorické prvky.
Nemá-li ale dítě dostatek zkušeností s kreslením čar, případně špatně drží tužku, nemá uvolněnou ruku… nemusí mu přípravná doba stačit a bude mít s psaním písmen potíže.

Jaké potíže?

Není-li dítě zvyklé kreslit,
– má tvrdou ruku,
– je neobratné
– drží tužku křečovitě, tlačí na ni,
pak
– je bolí ruka – to vede k zhoršení úchopu a prohloubení potíží,
– musí se velmi soustředit, vynaložit mnoho úsilí, psát pomalu, aby bylo písmo pěkné,
– brzy se unaví,
– ztrácí pozornost,
– písmo není pěkné a nedělá mu radost,
– ztrácí o psaní zájem.

V dalších ročnících se mohou problémy stupňovat.

  • Je-li pro dítě psaní namáhavé, vyžadující velkou pozornost, nemůže se soustředit na text, který píše – vynechává písmena, háčky, čárky, dělá pravopisné chyby.
  • Píše-li pomalu, nezbývá mu čas na kontrolu a opravy.

Potíže z nedostatečného rozvoje grafomotoriky v předškolním období mají dlouhodobé dopady.

Kdy začít s rozvojem grafomotoriky?

Některé děti kreslí rády a jiné to tolik nebaví.

Po 4. roce by ale dítě začít kreslit mělo.
Nabídneme

  • dostatek papírů,
  • měkké voskovky a pastelky, na které, aby kreslily, nemusí dítě tlačit,
    které mají ergonometrický tvar a podporují správný úchop.

O správném úchopu a sezení někdy příště,
vše potřebné najdete v PRACOVNÍCH LISTECH PRO PŘEDŠKOLÁKY – MOTORIKA.

Nemá-li dítě po 4. roce o kreslení zájem motivujeme je, povzbuzujeme a oceňujeme snahu kreslit.
Zkoušíme různé techniky – kreslíme do mouky, do písku, do bláta, křídami na chodník…
VÝTVORY NEKRITIZUJEME, naopak oceňujeme fantazii a kreativitu.

Po 5. roce grafomotoriku cíleně rozvíjíme.
Jak na to, tipy, návody, zásady zdravého sezení a držení tužky a pracovní listy najdete opět v PRACOVNÍCH LISTECH PRO PŘEDŠKOLÁKY – MOTORIKA.

Správné návyky

  • při sezení,
  • držení tužky,
  • postavení ruky

je třeba trpělivě a v klidu vytvářet a kontrolovat od počátku. Je to dlouhodobý, ale nutný proces, který pomůže dítěti v psaní a ochrání je od bolestí zad,
hlavy, ruky, které mohou vést k odporu k učení. Přeučování špatných návyků je pracné a nepříjemné.

Takže – hurá do toho!

Jana Potůčková
Jako nadšená autorka učebnic s více než dvacetiletou praxí a neméně nadšená matka tří dětí vím, že právě rodiče mohou nejlépe pomoci svým dětem učit se lehce a s radostí. Mým posláním je ukázat Vám jak.Více informací o mně zjistíte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.